Przejdź do głównej zawartości

"Ogród pełen emocji" Ewa Bolesta-Mroczek

Jak najczęściej spędzacie czas na zewnątrz? Aktywnie czy być może rozmyślając o sprawach ważnych i tych nieco mniej, medytując, wyciszając się we własnym ogrodzie?

Dziś prezentuję Wam książkę, która bardziej pasuje do drugiego podejścia. Jej autorką jest Ewa Bolesta-Mroczek a o piękne ilustracje zadbała Magdalena Kudeł.

Bohaterkami są trzy dziewczynki - emanująca spokojem i dużą mądrością, poruszająca się na wózku inwalidzkim Klementyna, która właśnie skończyła czwartą klasę, rok młodsza, pełna energii Alicja uwielbiająca książki o zwierzętach i nieco rozbrykana Laura reprezentująca typowo dziecięcą postawę, rozpoczynająca dopiero swoją edukacyjną ścieżkę. 

Siostry uwielbiają spędzać czas w ogrodzie i właśnie tam odpoczywają ale też rozmawiają na tematy przeróżne, jak to u takich dziewczynek bywa. Są sprawy poważne, jak wyśmiewanie się z innych osób, radzenie sobie z porażkami czy smutkiem ale są też zupełnie oderwane od rzeczywistości jak...kaszalot w kałuży! Dziewczynki mają wyjątkowo rozwiniętą wyobraźnię i wielką ciekawość świata. Wzajemnie się uzupełniają. Dzielą się ze sobą swoimi radościami i sukcesami ale również i trudnościami czy porażkami.

Książka składa się z 10 rozdziałów, a każdy z nich poprzedzony jest krótkim opisem zwierzęcia, czasem dość nietypowego. I tak dowiemy się co to jenot, piórolotek, kaszalot, padalec, kazuar, koliber, żabnica, świetlik, gnojka, myszojeleń. 

W treści rozdziałów, w rozmowy sióstr, zostały wplecione ciekawostki na ich temat oraz odniesienia do naszego życia codziennego. Rozdziały można spokojnie czytać wybiórczo, gdyż przedstawione są w nich krótkie historie, nie związane ze sobą chronologicznie.

Książka pokazuje dzieciom jak cieszyć się z drobnych rzeczy, doceniać piękno otaczającego nas świata, czerpać z niego dobro. Dzieci dowiedzą się też co to fantazja, pasja oraz dobre nastawienie. Otrzymają też lekcję uważności i empatii oraz poszanowania drugiego człowieka, mimo odmiennego zdania czy stylu życia.

Przyznaję, że książka mnie zaskoczyła. Zasugerowałam się tytułem. Myślałam, że będzie to typowa książka tłumacząca wprost emocje, typu złość strach itd. na przykładach z życia. Tu bardziej jest to ukryte w rozmowach dziewczynek a sama książka jest też o wszystkim co ważne dookoła- o tym jak wspaniała jest dziecięca fantazja i magia wyobraźni, o byciu dobrym i czynieniu dobra, o szanowaniu odmienności. 

Przemyconych tu zostało wiele wartości w zwyczajnych rozmowach. 
Dodatkowo wplecione zostały ciekawostki o nietypowych zwierzętach, więc to też mnie zaskoczyło, bo wcześniej się z tym nie spotkałam.

Początkowo czułam się trochę zagubiona i niektóre historie musiałam przeczytać kolejny raz z uważnością aby wyciągnąć z nich właściwy przekaz. 

Jednak myślę, że te zabiegi były celowe by zainteresować dzieci czymś nowym, zaskakującym i zaciekawić je. A na pewno się to udało, bo mój syn prosi o czytanie kolejny raz wybranych historii.

Myślę także, że to piękna i wartościowa lektura, która może stanowić podstawę do rozmów z dzieckiem na temat emocji i wartości.

A warto również wspomnieć, że ta pozycja otrzymała nagrodę główną w XX edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku organizowanego przez Komitet Ochrony Praw Dziecka.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

BĘDĘ MAMĄ - Torba do szpitala - czyli zmora przyszłej matki. Cz. 2 Po porodzie

Dziś, tak jak obiecałam, druga część dotycząca tematu pakowania torby do szpitala. Tym razem skupię się na rzeczach wymaganych już po porodzie, na oddział. A do pierwszej części odsyłam Was tutaj. Przejdźmy od razu do konkretów. Zgodnie z listą otrzymaną z wybranego szpitala, dla siebie na oddział potrzebuję: - podkłady na łóżko i podpaski poporodowe - czyli to, co potrzebne również do samego porodu, opisałam w poprzednim wpisie - majtki jednorazowe siateczkowe - tak jak wspomniałam w poprzednim wpisie, ja wybrałam wielorazowe - ręcznik do kąpieli - klapki pod prysznic - piżama na oddział - przybory toaletowe - szlafrok i papcie - bielizna (majtki, biustonosz nieuciskowy) - wkładki laktacyjne/ewentualnie laktator Tutaj pokusiłam się o kilka drobnych modyfikacji. Ręcznik do kąpieli, tak jak już pisałam wcześniej, kupiłam w TXM za 12,99 zł, w ilości 2 sztuk, z czego jeden zapakowałam do torby porodowej a drugi właśnie na oddział. Klapki pod pryszn

BĘDĘ MAMĄ - Torba do szpitala - czyli zmora przyszłej matki. Cz. 1 Poród

Pakowanie torby do szpitala męczyło mnie przez dobrych kilka tygodni. Zupełnie nie wiedziałam jak się za to zabrać, co spakować i jak poukładać. A przecież najpierw trzeba było jeszcze wszystko kupić. Tu również masa pytań: co, jakiej firmy i gdzie? Po spędzeniu jednego dnia na mieście, bieganiu po kilku drogeriach, sklepach z koszulami nocnymi i aptekach miałam dość. Nie znalazłam wszystkiego, a ostatecznie zapomniałam wstąpić do jeszcze jednego sklepu i kilka artykułów i tak zamówiłam przez internet. Może jesteście właśnie na tym etapie? Może też dzień w dzień myślicie o konieczności spakowania już tej nieszczęsnej torby ale wciąż ciężko Wam się za to zabrać? Jeśli tak, to zachęcam do dalszej części wpisu. Postaram się dokładnie opisać co, gdzie i za ile kupiłam, bo przecież aspekt księgowy musi być. :) W pierwszej kolejności warto wybrać się do szpitala, w którym zamierzacie rodzić i zapytać co trzeba mieć ze sobą do porodu. Ja planuję rodzić w szpitalu gdzie jednak większo

Śląskie z dzieckiem - Dinoworld Gliwice

Dziś zabieram Was na wycieczkę do świata prehistorycznych dinozaurów. Do miejsca, które zachwyci ich fanów, zwłaszcza tych najmniejszych. Mowa tutaj o wystawie Dinoworld, znajdującej się w centrum handlowym Europa Centralna w Gliwicach. Tutaj cofniecie się w czasie i poczujecie się jak wśród prawdziwych dinozaurów. A to dlatego, że znajdujące się tam okazy są ruchome i wydają dźwięki. W dodatku mają rzeczywiste rozmiary i jak najbardziej odzwierciedlają żyjące kiedyś dinozaury. Zobaczyć tu można między innymi najpopularniejszego T.Rexa. Jest też nanotyran, kentrozaur, pter ozaur, parazaurolof i kilka innych dinozaurów.  Przy dinozaurach znajdują się tabliczki z najważniejszymi informacjami o tych stworzeniach. Oprócz samych ruchomych figur, znajdziemy tu jeszcze szkielety stegozaura i triceratopsa, czaszki tyranozaura i styrakozaura, kości, a także wystawę skamieniałych szczątków dinozaurów.  Jest też farma dinozaurów, na której zobaczymy małe dinusie. Z dodatkowych atrakcji czekają na